De största snackisarna hittills från Baselmässan är klockor som försöker se gamla ut. Varför då kan man fråga sig? Kan de inte göra klockor som ser lite moderna och fräscha ut längre?

Det verkar faktiskt som klockbranschen behöver oss mögelälskare. Vi bakåtsträvare som alltid gnäller om att det var bättre förr har tydligen rätt och klockbranschen som visat vikande siffror de senaste åren har äntligen fattat det!

Intresset för vintageklockor har stadigt ökat de senaste åren och priserna på auktioner och hos vintagehandlare slår ständiga rekord. Marknaden för fina vintageklockor frodas.

Drivande för den utvecklingen är främst äldre Omega, Rolex och Heuer. Dessa klockor har ökat i pris och värdeutvecklingen slår de flesta börshajar. Vintagehandlare på nätet (Hodinkee, Analog/Shift, Bulang & Sons med flera) dammsuger marknaden på halvbra exemplar och lägger ut till fantasipriser. Samtidigt så backar klockindustrin.

”Hmm, vad göra? Jo, jag vet! Vi gör nya klockor som ser gamla ut! Jippie!”

Re-Issues av gamla modeller är inget nytt påfund. Jubileumsklockor och annat har kommit med jämna mellanrum och nästan alla tillverkare har någon modell med retroflirt i sortimentet. Men just nu känns det som om det kommer en våg av re-issues. Pallar inte gå igenom alla släpp (det flyter upp lagom repiga ex på begagnatmarknaden till mig så småningom) men här är de tre tydligaste exemplen.

De nya gamla klockorna

Omega är delvis förlåtna med deras 1957-trilogi som känns självklar eftersom det är sextioårsjubileum i år.

Omega Trilogy

Omega re-issues (Bild: Omega)

Inox real-deals

Inox real-deals

Sen har vi Tag Heuer Autavia som lanseras efter en omröstning bland Heuer-fans förra året.

Tag Heuer new vintage

Tag Heuers nygjorda (Bild: Tag Heuer)

Aurums heuer

Aurums (Klocksnackmedlem) gamla goding (Bild: Aurum@Klocksnack)

Seikos 62-MAS re-issue som följer upp succén de hade förra året med turtleserien.

Seiko 62Mas Reedition SLA017

Seiko 62Mas Reedition SLA017 (Bild: Seiko)

Seikosthlms (Klocksnackmedlem) gamla mögel-Seiko (Bild: Seikosthlm@Klocksnack)

En uppåtgående trend verkar helt klart vara att klockindustrin sneglar både på sitt varumärkes historia men också på den välmående vintagemarknaden.

Men hur klocktillverkarna än gör så finns det alltid nån sur klocknörd som tycker det de gör suger. En millimeter fel storlek på boetten så är det kört, ett datumfönster som är felplacerat så är det en flopp, en för stor logga förstör allt och skulle de råka polera mittersta länkbiten så tar det hus i helvete…

Slutsatsen är oavsett att vi vintageälskare har rätt – det var fan bättre förr!

Rock on kids!

/Gummo